Şükrü Andaç

Şükrü Andaç

sukru.andac@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Öyle 10 yıllar, 100 yıllar değil; 1.5 yıl gibi kısa bir zaman diliminde, beş arkadaş birlikte kurdukları mobil oyun şirketini “2.7 milyar dolarlık” şirkete dönüştüren İstanbul merkezli Dream Games’in CEO’su Soner Aydemir’den Z kuşağına mesaj var.

 

Herkes rüyalarını gerçekleştirmek için Amerika’ya gitmenin bir yolunu ararken, güçlerini birleştiren gençler rüyalarını Türkiye’de gerçekleştirmeyi başardı.

Fırsatlar ve büyük hayaller ülkesi Amerika yerine ülkemizde kalmayı tercih eden gençler, kurdukları Dream Games ile 1.5 yıl gibi kısa sürede 2.7 milyar dolarlık değerlemeye ulaştı.

Haberin Devamı

Öncelikle, Türkiye ve gelecek adına umut vaat eden Dream Games’in kurucu ortağı ve CEO’su Soner Aydemir’le gerçekleştiğimiz söyleşideki iki söylemi aktarmakta fayda var.
(1) Biz Türkiye’de doğan, büyüyen ve mobil oyunda dünyanın en iyi şirketi olmayı hedefleyen bir şirketiz. Biliyoruz Türkiye gelişmekte olan bir ülke, problemler de olabilir; yetişmiş iş gücü yurt dışına gitmek istiyor, alım gücü düştü; uluslararası fonlar bizim gibi şirketlerin yurt dışı merkezli çalışmasını da isteyebilir ama bizim ülkemizden ayrılmak aklımıza bile gelmiyor. Türkiye’de küresel çapta üretken olan şirket sayısı zaten az. Biz de gidersek kim kalacak. Tüm operasyonlarımızı Türkiye’den yapıyoruz ve yapmaya da devam edeceğiz. Birinci amacımız Türkiye’de kalmak.

(2) “Bir oyun yapalım köşeyi dönelim” diye bir düşüncemiz asla olmadı. Türkiye’de bizi en çok endişelendiren nokta da aslında bu. Gençler emek vermeden, çalışmadan, özen göstermeden bir şeylerin başarılabileceğini sanabiliyor. Bu mümkün değil.
1989 doğumlu Soner Aydemir, işe nasıl başladıklarını, hangi noktaya geldiklerini, hedeflerini ve Z kuşağı olarak anılan gençlerle ilgili planlarını şöyle anlattı:

Nasıl oyuna daldı?

“Koç Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği eğitimi sonrası e-ticaret şirketlerinde (Rocket Internet, Trendyol) çalıştım. 2013’te Peak Games ile yollarımız kesişti. Aslında oyun oynayan biri değildim. Bu yüzden işe Candy Crush oynayarak başladım. Peak Game’te ciddi başarılara ve cirolara ulaşıldı. Biz Casual Studio ekibinde idik, beş kişi... Eren Şengül, Hakan Sağlam, İkbal Namlı, Serdar Yılmaz ve ben. Başka bir yolculuğa; rüyamızın peşinden gitmeye karar verdik, ayrıldık ve Dream Games’i kurduk.”

Haberin Devamı

‘Biz girişimci değiliz’

“Hiçbirimizin şirket kurma deneyimi yoktu. Girişimci de değildik, aslında girişimci nasıl olunur onu da bilmiyorduk. Tek hedefimiz vardı, kaliteli ürün yapmak. Bu yüzden de kendimize hiçbir zaman girişimci demedik, kaliteli ürün yapan insanlar olarak anılmak istedik. Mobil oyun yapmak istedik. Bu iş için elimizde pek bir şey yoktu aslında. Fikirlerimiz, projelerimiz vardı. Şirketi kurduk. Sonrasında Londra’ya gittik. Yatırımcılarla görüştük. Ve 7.5 milyon dolar tohum yatırımını Londra ve Singapur merkezli Balderton Capital ve Makers Fund’dan alarak İstanbul’a dönüp işe başladık. Neden bu para ile başladık? Çünkü kaliteli ürüne odaklanmak istiyorduk, parayla ilgili bir kaygı duyalım istemiyorduk. Bu yüzden de tohum yatırımı aldık. Aslında bunu biz Peak Games deneyiminden öğrendik, orada da hiç para ile limitlenmedik. Böylece para konusunu denklemden çıkarmıştık.”

Haberin Devamı

200 milyon $ yaktı

“Gündelik puzzle oyunları ama yıllarca oynanan oyun yapmak istiyorduk. Candy Crush’tan daha iyisini nasıl yaparız, dedik. Yapılmamış bir şey yapmak değildi amacımız, alanında en iyisini yapmak istiyorduk. Ağustos 2020’de oyunumuz Royal Match’i Kanada ve İngiltere’de yayınladık. Çok ilgi gördü. Oyunumuzu tüm dünyada yayınlamaya karar verdik. Öncesinde 50 milyon dolarlık bir Seri A yatırım turu yaptık. Tura ABD’den Index Ventures ve mevcut yatırımcılarımız katıldı. Bu yatırımı, oyunumuzu ABD, İngiltere, Almanya ve Japonya gibi gelişmiş ülkelerde büyütmek için kullandık. 50 milyon doları üç ayda harcadık ve aktif kullanıcı sayısı ve gelirde çok iyi çıkış yakaladık. Bunu gören fonlar bize tekrar yatırım yapmak istediler ve oyunumuzu yayınladıktan üç ay sonra 155 milyon dolarlık yeni yatırım aldık. Oyunumuz çıkalı sadece üç ay olmuştu, Dream Games 1 milyar dolar değere ulaştı. Devam ettik. 150 milyon dolar yatırımı da altı ayda harcadık. Tüm yatırımlarımızın karşılığını alıyorduk. Ve Ocak 2022’de aylık aktif kullanıcı sayısında 14 milyonu aştık. Dünyanın en çok oynanan ilk beş oyunundan biri olduk. İlk 5’e giren en hızlı oyun idik. Şu anda günde aktif 6.5 milyon kişi -bunun 1.5 milyonu Amerika’da- Royal Match oyunumuzu oynuyor.”

Global marka yarattı

“Şunu söylemeliyim, uluslararası yatırım fonları, çok büyük hayal kurabilen insanlar istiyorlar. Aslında biz yatırım almak için pek birşey yapmadık, yatırımcılar ürüne geldi. Potansiyelin daha yarısında bile değiliz. Son turda 255 milyon dolar yatırım aldık, 2 milyar 750 milyon dolarlık değerlemeye ulaştık. Bu turda BlackRock katıldı ki genelde startup işlerinde bu hacimlere katılmaz daha büyük hacimli yatırımlarla ilgilenirler, ancak bizimle ortak oldular. Aslında birçok fon bize yaptıkları yatırımla ilk kez Türkiye’ye gelmiş oldu. Global marka yaratmak hedefimiz, 10 yıl 20 yıl boyunca oyunumuz popüler olsun oynansın istiyoruz.”

‘Biz gidersek, kim kalacak’

 

Royal Match oyununun en sade dille anlatımı şöyle: “Renkli nesneleri kaydırarak bulmacayı çözüp, kalenizi güçlendirmek.” Altınlar, bulmacalar, ödüller ve eğlence dolu bir oyun sizi bekliyor. 

Dream Games örnek alınmalı

‘Dream Games’ modeli yayılmalı, çünkü...

Gerçekleştirmek istedikleri hayalleri var, yola çıkış hedefleri çok para kazanmak değil yapabileceklerinin en iyisini ve kalitelisini yapmak. Bu konuda kendilerine Apple’ı örnek aldıklarını söylüyorlar.

Özellikle, “Z kuşağı çok kaygılı, bu kaygılarını gidermek ve geleceğe umutla bakmalarını sağlamak istiyoruz” diyorlar. Gençlere pozitif mesajlar vermek, coğrafya kaderdir ezberini bozmak, iyi niyetli çalışma=başarı konusunda onları bilgilendirmek uyandırmak ve onlara umut ışığı olmak istiyorlar.

Şirketi özellikle Türkiye’de kurmuşlar buradaki başarılı Türk gençlerine iş imkanı sağlamak için. Ayrılmaya da niyetleri yok.

Mühendislik ve yazılım rollerinin yanı sıra, tasarım-sanat ve yaratıcılık pozisyonlarında da bir çok nitelikli çalışan profiline ihtiyaçları var.

Ekipte mantık yürütme ve analitik düşünmenin öneminden bahsediyorlar, aradıkları en önemli özellik aslında bu.

İşe alım atağında, ikinci oyun yolda

Değerlemede 2.7 milyar doları aşan Dream Games’te kaç kişi çalışıyor?

“100 kişi olduk. 200 hatta 250 kişiye çıkıyoruz. Hızlı büyüme planımız var. Çok yeni bir endüstrideyiz, mobil oyun sektörü henüz 10 yıllık. Yavaş yavaş ikinci ürün (oyun) olur mu diyoruz. Harekete geçmek üzereyiz. Kadın çalışan sayımızı artırmak istiyoruz. Şu anda yüzde 70’e 30 orandayız. Kadınlar oyun işine uzak duruyorlar ama biz şunu görüyoruz, çok iyi iş çıkarıyorlar. Bu arada oyuncularımızın yüzde 60’ı kadınlardan oluşuyor.”

Apple ile hızlı büyüyor

Dream Games’in mobil oyun pazarında hızlı büyümesinde App Store, App ekonomisi ve iOS platformunun önemli etkisi var.

Aydemir, “Teknoloji işlerine bakıldığında ürün kadar varsın. Apple’a çok benziyoruz bu yanımızla. Oyunumuzun yüzde 65’i Apple’ın iOs platformu üzerinden oynanıyor. Yüzde 35’i Android” diyor.