SurelerŞems Suresi Okunuşu ve Anlamı: Şems Suresi Türkçe Okunuşu, Anlamı, Konusu, Fazileti, Diyanet Meali

Şems Suresi Okunuşu ve Anlamı: Şems Suresi Türkçe Okunuşu, Anlamı, Konusu, Fazileti, Diyanet Meali

Kur’an-ı Kerim’in 91. suresi olan Şems toplam 15 ayetten oluşmaktadır Mekke döneminde indiğine inanılan sure Adiyat suresi mushaftaki sıralamada doksan birinci, iniş sırasına göre sıralamada yirmi altıncı suredir. İlk Mekki sureler arasından yer almaktadır. Surenin ilk ayetinde yer alan “eş-şems” kelimesi sureye adını vermiştir. Güneş anlamına gelen şems üzerine ilk ayette yemin edilmektedir. İlk ayetin devamında güneş, ay, yer, gök, gece ve gündüze yemin edilmektedir. Şems suresi, Beled suresinden sonra, Leyl suresinden önce gelmektedir. Şems Suresi Türkçe okunuşu, anlamı, konusu, Arapça yazılışı, fazileti, diyanet meali ile ilgili detaylı bilgiye içeriğimizden ulaşabilirsiniz.

Şems Suresi Okunuşu ve Anlamı: Şems Suresi Türkçe Okunuşu, Anlamı, Konusu, Fazileti, Diyanet Meali

Allah’ın kudreti ve birliği surenin başında yer almaktadır. İyilik yapanların kurtuluşa yakın olacaklarından, kötülük işleyenlerinde fena duruma düşeceklerinden bahsedilir. Semud kavminin peygamberi yalanlaması ve inanması ayrıca Allah’ı inkar etmesinden dolayı helak oldukları geçmektedir. Semud kavminin başına gelenler açıkça anlatılmıştır. İnsanların ahlaki özelliklerinden bahsedilir. Şems suresinin, musibetlerden ve beladan korunmak için okunması gerektiği belirtilmiştir. Hasta kişi üzerine okunan Şems suresi Allah’ın izniyle şifa olacaktır. Allah’tan nasip ve rızık isteyenlerin okuması gereken Şems suresi olduğu anlatılmıştır.

Öneri:
Ayetel Kürsi

Haberin Devamı

Şems Suresi Türkçe Okunuşu

1.Veşşemsi ve duhaha.
2.Velkameri iza tekaha.
3.Vennehari iza cellaha.
4.Velleyli iza yağşaha.
5.Vessmai ve ma benaha.
6.Vel'ardı ve ma tahaha.
7.Ve nefsin ve ma sevvaha.
8.Feelhemeha fücureha ve takvaha.
9.Kad efleha men zekkaha.
10.Ve kad habe men dessaha.
11.Kezzebet semudü bitağvaha.
12.İzinbe'ase eşkaha.
13.Fekale lehüm resulullahi nakatallahi ve sukyaha.
14.Fekezzebuhü fe'akaruha fedemdeme 'aleyhim rabbühüm bizenbihim fesevvaha.
15.Ve la yehafi 'ukbaha.

Şems Suresi Dinle

Şems Suresi Türkçe Anlamı

1.Güneşe ve onun aydınlığına andolsun,
2.Onu izlediğinde Ay'a andolsun,
3.Onu ortaya çıkardığında gündüze andolsun,
4.Onu bürüdüğünde geceye andolsun,
5.Göğe ve onu bina edene andolsun,
6.Yere ve onu yayıp döşeyene andolsun,
7, 8, 9.Nefse ve onu düzgün bir biçimde şekillendirip ona kötülük duygusunu ve takvasını (kötülükten sakınma yeteneğini) ilham edene andolsun ki, nefsini arındıran kurtuluşa ermiştir.
10.Onu kötülüklere gömüp kirleten kimse de ziyana uğramıştır.
11.Semûd kavmi, azgınlığı sebebiyle yalanladı.
12.Hani onların en bedbaht olanı (fesat çıkarmak için) ileri atılmıştı.
13.Allah'ın Resülü de onlara şöyle demişti: "Allah'ın devesini ve onun su içme hakkını koruyun."
14.Fakat onlar, onu yalanladılar ve deveyi boğazladılar. Bunun üzerine Rableri, suçlarından dolayı onları helak etti ve kendilerini yerle bir etti.
15.Allah, bunun sonucundan çekinmez de!

Haberin Devamı

Şems Suresi Arapça Yazılışı

Şems Suresi Okunuşu ve Anlamı: Şems Suresi Türkçe Okunuşu, Anlamı, Konusu, Fazileti, Diyanet Meali

Şems Suresi Tefsiri

Bu tür doğal varlıklar ve olaylar üzerine yemin edilmesi hem evrenin genel düzenine, bunun insanlar için taşıdığı faydalara ve bu düzeni yaratıp yaşatan ilâhî kudretin büyüklüğüne hem de sonraki âyetlerde ele alınan konunun önemine dikkat çekmeyi amaçlar. “Kuşluğu” diye çevirdiğimiz duhâhâ tamlamasına “güneşin ışığı, aydınlığı, sabah vakti, gündüz” gibi mânalar da verilmiştir (Şevkânî, V, 524). Ayın yani ışığının güneşin ardından gelmesi, ışığını ondan almasını veya güneş batınca ardından ayın doğmasını yahut ayın ilk göründüğü hilâl durumunu ifade eder. 7. âyette insan (nefs) üzerine yemin edilmesi onun fıtrî üstünlüğüne işaret eder. “Nefsin (insanın özü olarak) şekillendirilip düzenlenmesi”nden maksat ona maddî ve mânevî güçlerin yerleştirilmesi, her gücün yapacağı görevin tayin edilmesi ve nefse bu güçleri kullanacak organların verilmesidir. 8. âyetteki fücûr her türlü kötülüğü, günah ve sapmayı; âyette fücûrun karşıtı olarak kullanılan takvâ ise burada doğruluk, iyilik ve hak yolda kararlılığı ifade eder. Aynı âyetteki elheme fiilinin masdarı olan ilham, bu bağlamda fücûr ve takvâ kelimeleriyle birlikte değerlendirildiğinde, “Allah Teâlâ’nın insanın fıtratına doğru ve yanlışı, iyilik ve kötülüğü, günah ve sevabı bilme, tanıma, ayırt etme, birini veya diğerini seçip yapma gücü ve özgürlüğü vermesi”; dolayısıyla “insanın her türlü deney ve öğrenimden önce, apriorik olarak bu yeteneklerle donanmış bulunması” şeklinde açıklanabilir. Böylece Kur’an’ın insan anlayışının bir özeti sayılabilecek olan 7-8. âyetler, insanın ahlâkî bakımdan çift kutuplu bir varlık olduğunu, iyilik veya kötülük yollarından dilediğini seçebilecek bir tabiatta yaratıldığını ve onun kurtuluş veya mahvoluşunun bu seçime bağlı bulunduğunu göstermektedir.

Haberin Devamı

Şems Suresi Konusu

Haberin Devamı

Sûrede bazı önemli kozmik varlıklara ve olaylara yemin edilerek insan tabiatına hem iyilik hem kötülük eğilimlerinin verildiği bildirilmiş; bu eğilimlerini doğru kullanmayanların akıbetine örnek olmak üzere Semûd kavminin helâk edilişi anlatılmıştır.

Şems Suresi Fazileti

Şems sûresinin Resûlullah’a özgü bir lutf-i ilâhî olan mufassal sûreler grubu içinde yer aldığı bilinmektedir (Müsned, IV, 107). Hz. Peygamber’in bu sûreyi yatsı namazlarında okuduğu ve kendi mahallesinde namaz kıldıran Muâz b. Cebel’e yatsı namazını uzatmayarak Şems, Duhâ, Leyl ve A‘lâ sûrelerini okumasını tavsiye ettiği nakledilmektedir (Buhârî, “Eẕân”, 63; Müslim, “Ṣalât”, 178-179; Tirmizî, “Ṣalât”, 114). Bazı tefsir kaynaklarında yer alan, “Şems sûresini okuyan kimse, üzerine güneşin ve ayın doğduğu her şeyi sadaka olarak vermiş gibi olur” meâlindeki hadisin (meselâ bk. Zemahşerî, VI, 384; Beyzâvî, IV, 423) mevzû olduğu kabul edilmiştir (Zemahşerî, I, 684-685 [neşredenin notu]; Trablusî, II, 727). Friedrich Schulthess, Şems sûresinin 9 ve 10. âyetlerinin özellikle son kelimelerinin (zekkâhâ-dessâhâ) yorumuyla ilgili bir makale yazmış (bk. bibl.), Yûsuf ed-Dicvî sûre hakkında dört makale yayımlamıştır (“Sûretü’ş-Şems ve ḍuḥâhâ”, Mecelletü’l-Ezher, XI [1940], s. 327-330, 391-393, 455-457, 583-585).

Haberin Devamı

 Ayetel Kürsi duasını okumak için Ayetel Kürsi linkine tıklayabilirsiniz.

Yazarlar